Sojabönan

Det finns många myter om sojabönan. Ibland framställs den som mirakelbönan som enkelt kan ersätta kött. Men är sojabönan verkligen nyttig? Eller ska man som vegan/vegetarian undvika den för att inte få några hormonstörande effekter? Tänk vad enkelt det vore om man visste svaren på alla frågor.

Det råder viss förvirring i marknadsföringen av soja och andra proteintillskott. Sojapulver innehåller alla essentiella aminosyror och kan därför betraktas som ett fullvärdigt proteintillskott. MEN halten av den essentiella aminosyroran metionin är begränsande i baljväxter (sojaprotein anses som fullvärdigt). Man brukar därför kombinera baljväxter med spannmål för att säkerställa en bra proteinkvalité. Spannmål innehåller mindre av aminosyran lysin vilket det finns gott om i baljväxter. Påståendet att alla vegetabilier innehåller fullvärdigt protein är en sanning med modifikation, halten protein i de flesta grönsaker är väldigt låg och halterna av de essentiella begränsade amniosyrorna är på tok för låga.

Det optimala proteinbehovet är inte känt. Om vi visste det skulle det inte finnas en hel uppsjö av olika dieter där man föreslår olika protein, fett och kolhydratnivåer. Generellt kan man väl säga att det procentuella protein och fettbehovet ökar om du går på diet som är kalorisnål. Det viktiga är att man får ca 0,7-0,8 g/kg/dag. De flesta allätare äter betydligt mer protein och ett alltför högt proteinintag kan eventuellt bidra till ett högre behov av kalcium. Raw foodare brukar hävda att proteinbehovet är betydligt lägre än rekommendationerna. I en raw food kost kommer det mesta av proteinet från nötter, frön och växter. När man äter groddade linser och frön får man in sig fria aminosyror (byggstenarna i protein) som är enklare för kroppen att tillgodogöra sig än vanligt protein. Kroppen behöver inte bryta ner proteinet till aminosyror innan det kan användas. På så sett skulle proteinbehovet kunna vara något lägre.

Soja har varit lite i blåsvädret det sista pga att det finns några studier som indikerar att fytoöstrogener (fram för allat genestein och dadzein) skulle kunna inverka på människans hormonbalans och ge tidigare pubertet hos flickor och störd testosteronbalans med försämrad spermieproduktion hos män. Fytoöstrogener är generellt mycket svagare än vanliga östrogener och för att få en hormonell effekt krävs det väldigt höga halter. De flesta epidemiologiska studier visar att fytoöstrogener kan skydda mot bröst, prostata, mag och lungcancer och ett fåtal som visar en ökad risk för prostatacancer. Fytoöstrogener har många olika verkningsmekanismer i kroppen, vissa är fördelaktiga genom att skydda mot cancer och andra kan eventuellt öka risken. Sammantaget är effekten troligen inte skadlig. Det finns i dagsläget inga studier av bra kvalitet som visar att soja skulle vara hälsoskadligt.

Om du vill var försiktig med intaget av fytoöstrogener kan du äta fermenterade (jästa) sojaprodukter som innehåller lägre halter. Exempel på sådana produkter är miso (används som buljong i tex misosoppa) och tempe. Tempe innehåller mindre fytat och främjar därför upptaget av kalcium, järn, magnesium och zink. Tempe är väldigt gott, men tyvärr lite svårt att få tag på och väldigt dyrt I Sverige.

Vill man helt undvika sojabönsprodukter så finns det alternativ. Hampa är en planta som förr användes som livsmedel i Sverige, men som föll i glömska under en tidsperiod. Nu finns det flera produkter på marknaden igen; skalade frön, hampafrön, hampamjöl och proteinpulver. Det finns även ett pulver som heter EAA (essentiella amino acids) där alla livsviktga aminosyror finns i fri form (tex Fairing EEA). Detta tillskott är mycket lättabsorberat enligt tillverkaren till och med bättre än vasslepulver! Tyvärr smakar pulvret inte så gott och är sötat med syntetiskt sötningmedel. Att vara beroende av ett pulver känns inte helt naturligt. EEA pulver eller andra mer naturliga proteinpulver som ärt-, hampa-, och risproteinpulver är ett bra komplement om man tränar på elitnivå och vill ha ett effektivt proteinpulver att ta efter träning för att främja återuppbyggnaden av musklerna.

Läs mer: Myter om soja.pdf

2 Responses

  1. Den provocerande lilla sojabönan | Maria Helander
    Den provocerande lilla sojabönan | Maria Helander · mars 20, 2013 at 16:43:28 · →

    […] inte litar på mitt ord kan jag rekommendera läsning av Med. doktor och toxiolog Pernilla Berg http://web.veganlife.se/kostrad/protein/sojabonan eller Nutrionist Anki […]

  2. Gårdagens kost och planen för idag | Emmys liv
    Gårdagens kost och planen för idag | Emmys liv · augusti 26, 2013 at 07:45:29 · →

    […] behövs för att dagsintaget ska se som fullvärdigt. Mer fakta kring resonemanget finns att läsa här. Tycker hur som att jag lyckades bra med detta […]

Leave a Reply

5 × fem =