Protein

Författare: Linda Friberg

…..kallas även för äggviteämnen, och utgör kroppens byggstenar. Ordet kommer från grekiskans proteos, som betyder ”det viktigaste” eller ”det förnämsta”. Protein är uppbyggt av så kallade aminosyror, som i kroppen kopplas ihop i olika kombinationer beroende på vad om dom användas till. Proteiner kan beskrivas som kroppens budbärare som jobbar med att överföra signaler och påskynda olika reaktioner inne i kroppens celler.

För att kunna utnyttja protein från maten vi äter måste det först brytas ner. I magsäckens sura miljö denatureras proteinerna och bryts sedan ner till mindre delar (peptider) och fria aminosyror av olika proteolytiska enzymer. I tunntarmen tas aminosyrorna upp och används sedan i kroppen för att bygga upp olika proteiner som behövs i kroppen, enzymer, antikroppar och transportproteiner är några exempel. Det finns 20 olika aminosyror, varav 8 stycken (9 för barn) är essentiella – livsnödvändiga. De essentiella aminosyrorna är: isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, treonin, tryptofan, valin och histidin. Dessa måste vi få i oss via kosten, de övriga 12 kan kroppen bilda själv.

Alla livsmedel, vegetabiliska inkluderade, innehåller alla essentiella aminosyror, men balansen mellan dem skiljer sig markant. Animaliskt protein innehåller en komplett aminosyraprofil och anses ha bättre proteinkvalitet och absorberas effektivare än vegetabiliskt protein. Vegetabiliskt protein har oftast en eller flera begränsande aminosyror (lägre halt av vissa aminosyror) och baljväxter och spannmål innehåller också fytinsyra som hämmar upptaget av protein, järn och kalcium (samt andra mineraler). Ett högt fiberintag kan också hindra proteinupptaget.

Äter man en helt vegetabilisk kost bör man därför kombinera olika livsmedel för att få i sig tillräckligt av alla 8 essentiella aminosyror, en bra regel att utgå från är baljväxter (bönor, linser, jordnötter) och spannmål (tex ris, råg, vete, majs). Baljväxter innehåller lite mindre av aminosyran metionin och spannmål innehåller lite mindre av lysin. Man behöver inte kombinera vid varje måltid, det jämnar oftast ut sig över en längre period. Ofta kombinerar vi mer eller mindre omedvetet, genom att tex äta ärtsoppa och pannkakor eller böngryta med ris. För den som har ett extra behov av protein finns det även koncentrerade proteinpulver från ris-, hampa-, soja- och ärtor som innehåller fullvärdigt protein (med alla essentiella aminosyror).

Att få i sig tillräckligt med protein från vegetabiliska källor är inte ett problem. Proteinbrist är extremt ovanligt bland vegetarianer och veganer i Sverige och andra i-länder. De flesta allätare får dessutom i sig onödigt mycket protein vilket eventuellt kan vara en belastning för njurarna. Av vårt dagliga energiintag, bör 10-20 E% bestå av protein, vilket motsvarar ca 0,8 g protein per kg kroppsvikt.

5 Responses

  1. Varför Vegan? | hilc16bby
    Varför Vegan? | hilc16bby · maj 9, 2016 at 10:22:21 · →
  2. Anna
    Anna · oktober 8, 2016 at 13:06:22 · →

    Tack för informationen!

  3. Amanda Granberga
    Amanda Granberga · oktober 18, 2016 at 13:27:52 · →

    Hej jag undrar vad källorna är till denna artikel?

Leave a Reply

4 + 13 =