Omega-3 algolja

Omega-3 är en stor grupp av fettsyror som bla består av alfa-linolensyra (ALA), och de längre fettsyrorna eikosapentaensyra (EPA och dokosahexaensyra (DHA). Det finns många vegetabiliska fettsyror som är rika på ALA, tex linfrö-, hampa-, pumpa-, perilla- och rapsolja. ALA kan ombildas i kroppen till de längre fettsyrorna EPA och DHA, men omvandlingen är långsam och ineffektiv. Ofta räcker inte kroppens produktion till och det kan vara bra att ta ett tillskott om du inte äter fet fisk. Hur stort behovet är är individuellt och beroende av hur stort lager du har i kroppen. Storleken på kroppens lager beror på hur mycket DHA du fick under fostertiden och barndomen. Behovet av specifika fettsyror kan också öka vid vissa sjukdomstillstånd och under graviditet. EPA och DHA är bland annat viktiga för synen, metabolismen, hjärnan (nervöverföring) och hjärtat. DHA kan återbildas till EPA i kroppen vid behov, man täcker troligen in EPA behovet om man stoppar i sig tillräckligt med DHA. Algolja är den enda vegetabiliska källan som innehåller EPA och DHA fettsyror. Andra alger (spirulina, tång etc) innehåller mycket lite av dessa fettsyror. Man måste koncentrera fettsyrorna för att man ska få en rimligt hög koncentration och det är endast vissa specifika algsträngar som innehåller DHA (marina gyllenbruna mikroalger). Algerna skördas inte från havet, innehållet av toxiner (gifter) skulle då bli för högt. Mikroalgerna odlas istället oftast i slutna tankar på land där man har full kontroll över DHA produktionen och produktion av eventuella toxiner.

Inom EU klassificeras algolja som ett nytt livsmedel (novel food) och lyder under Novel Food Regulation. Ett Novel Food är ett livsmedel som inte har funnits på den europeiska marknaden så länge och det krävs särskild registrering för att sådana produkter ska få säljas inom EU. När det gäller algolja har EU-kommissionen valt försiktighetsprincipen då det inte finns så lång erfarenhet av algolja som kosttillskott och livsmedel inom EU och det högsta rekommenderade intaget är därför fastställt till 250 mg EPA/DHA per dag. I USA och andra länder är det godkänt att rekommendera upp till 1500 mg alg-DHA per dag. Algolja innehåller samma fettsyror (EPA och DHA) som fiskolja, men när det gäller fiskolja är rekommendationerna inte så restriktiva. Samma fettsyror men olika rekommendation. Vi hoppas att rekommendationen för algolja kommer att justeras i framtiden. Algoljan har ju trots allt används i bröstmjölksersättning världen över i mer än 30 år. Denna hårda reglering gör att det i princip endast finns ett fåtal godkända algoljeprodukter inom EU. Övriga produkter är olagliga då dom innehåller för hög halt av DHA eller algolja som inte är registrerad som ett novel food. Algolja finns både som kapslar och i flytande form. Den vanligaste formen är algolja som är inkapslad i vegetabiliska mjuka karragenankapslar. Algoljan är i regel utblandad med solros- eller majsolja för att koncentrationen av EPA och DHA ska vara standardiserad i kapslarna. Andelen linolsyra (omega-6) utgör endast runt 2% av oljan, vilket är en mycket låg andel omega-6 jämfört med fiskolja som i regel innehåller 7-15% linolsyra (omega-6).

Den optimala fettbalansen i kroppen är mycket omdiskuterad. Det är ingen som vet hur man ska uppnå en perfekt fettsyrebalans i kroppen. Vissa forskare anser att det är viktigt att balansen mellan omega-6 och omega-3 är runt 3:1, andra anser att förhållandet har en mindre betydelse bara man får i sig tillräckligt med omega-3. Veganer får i regel i sig väldigt mycket omega-6 i förhållande till omega-3 och kan med fördel öka omega-3 intaget. Gärna med effektiv EPA och DHA omega-3. Man bör dock ha i åtanke att även omega-6 är en stor fettsyrafamilj och att olika omega-6 fettsyror har olika effekt i kroppen. Gamma-linolensyra (GLA) är till exempel en omega-6 fettsyra som vi ofta har lite låga nivåer av. Brist på GLA kan bla yttra sig som torr hud. Vidare har veganer oftast ett väldigt lågt intag av mättat fett och kan därför utan problem ha ett litet intag av mättat fett genom olika oljor (tex kokosolja). Det mättade fettet i kokosolja har en annan sammansättning än smör och har troligen inte samma negativa hälsoeffekt, men det är inte helt utrett. Vissa studier visar en negativ inverkan på blodfetterna och andra tvärtom. Det viktigaste är att inte överdosera och titta på helheten i kosten. Kokosolja är ingen mirakelolja som hjälper mot alla sjukdomar och krämpor. Oljan innehåller inga essentiella fettsyror och tillför egentligen inte så mycket mer än just mättat fett, så var lite försiktiga. Använd hellre lite mer av en olja som innehåller fleromättat fett.

Sammanfattningsvis kan man säga att hampa-linfröolja och diverse algprodukter (som inte är algolja) innehåller mycket av alfa-linolensyra. ALA är den essentiella omega-3 fettsyran, men den måste omvandlas till EPA och DHA i kroppen. Dessa oljor och algprodukter är därför en relativt dålig omega-3 källa om man vill ha EPA/DHA effekt. ALA har däremot många andra fördelaktiga effekter i kroppen och det går utmärkt att kombinera algolja med andra vegetabiliska oljor som linfröolja som är rika på kortare omega-3 fetter. Det bästa är att blanda olika fettsorter, fleromättat-, enkelomättat och mättat fett och att ta ett extra tillskott med effektiv omega-3 i form av algolja om man är vegan.

EFSAs rekommendationer:
Barn 6-24 mån: minst 100 mg DHA per dag (EPA omvandlas även till DHA)
Barn >2 år och vuxna: 250 mg EPA/DHA per dag

Gravida och ammande: 250 mg EPA/DHA + 200 mg DHA

Läs mer om EFSAs scientific opinion om fett:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2012.2815/epdf

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2010.1461/epdf

Algolja som Novel Food:

Algolja med Schizochytrium godkänd som novel food: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2003:144:0013:0014:EN:PDF

EPA-rik algolja godkänd som novel food: https://acnfp.food.gov.uk/sites/default/files/mnt/drupal_data/sources/files/multimedia/pdfs/inopdhamartek.pdf

 

 

12 Responses

  1. Magnus
    Magnus · augusti 21, 2016 at 18:36:57 · →

    Hej- Är strikt vegan och försöker hitta ett lab i Göteborg, som kan hjälpa mig med analys av min omega 3-6 kvot (samt jod) . Men har inte lyckats dessvärre. Har du några tips? Tack
    Med vänlig hälsning/M

  2. Nikki
    Nikki · september 1, 2016 at 11:01:58 · →

    Hej! Var kan jag köpa flytande algolja? Har sökt överallt utan resultat. Behöver få tag i flytande pga att det ska ges till barn utöver oss vuxna. Tacksam för hjälp.

  3. Anna
    Anna · september 17, 2016 at 16:54:06 · →

    Hittar ingenstans vilken dosering som gäller för barn (4 år). Kan du hjälpa mig?

  4. Madeleine Ek
    Madeleine Ek · januari 29, 2017 at 23:38:18 · →

    Hej!

    Är det farligt att äta Pharbio Omega-3 tuggtabletter med högkoncentrerad fiskolja då? Pga miljögifter i?

    Mvh Madde

  5. Lisa
    Lisa · april 30, 2017 at 00:49:51 · →

    Hej!
    Vart får jag tag i ren koncentrerad alg olja?!
    Jag har förr testat fiskolja som det enda botemedel mot en kass hud, men sedan jag blivit vegan vet jag inte vad jag ska använda istället som substitut då den oljan verkligen hjälpte mig!! Kanske är detta värt att testa??
    Hittade dock bara en sort på er hemsida som var utblandad med andra oljor osv..

    Tack för svar!
    Mvh Lisa

  6. Helena
    Helena · maj 10, 2017 at 23:09:28 · →

    Hej!

    Jag har inte hittat en enda algolja som inte är utblandad med solrosolja. Solrosolja har ju väldigt hög andel omega 6, så varför tillsätter alltid tillverkarna just denna olja? Då försämras ju omega 3- värdet totalt sett för tillskottet. Varför är det så och finns någon som inte innehåller solrosolja eller annat skräp ( karragenan tex, nästan alla innenåller väldigt många olika ämnen förutom algoljan).

    Mvh Helena

Leave a Reply

8 + 19 =